- Vrijdag kwamen onder meer Air France-KLM, lampenbedrijf Signify en bouwer Heijmans met de kwartaalcijfers naar buiten.
- Voor KLM geldt dat de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar is gestegen, maar dat de winst vrijwel gelijk was door hogere kosten.
- Signify kampt met druk op de verkoop van lampen.
- Lees ook: Certificaten Triodos zakken naar nieuw dieptepunt van €22,50 per stuk
Vrijdag was het de beurt aan luchtvaartmaatschappij Air France-KLM, lampenbedrijf Signify en bouwer Heijmans voor de presentatie van de kwartaalcijfers.
Voor KLM, de Nederlandse tak van het Frans-Nederlandse concern, geldt dat de omzet in het tweede kwartaal is gestegen, maar de winst is niet meegegroeid. Lampenbedrijf Signify heeft last van druk op de verkoop van lampen. Bouwer Heijmans ziet dat de gevolgen van de afkoelende woningmarkt beperkt blijven voor de huizenbouw.
Het aandeel Air France-KLM daalde vrijdagochtend ruim 5 procent en het aandeel Signify zakte 3 procent. Het aandeel Heijmans verloor 4 procent
KLM vervoert meer passagiers, maar hogere omzet leidt niet tot hogere winst
Ondanks de problemen bij Transavia en KLM Cityhopper heeft luchtvaartmaatschappij KLM in het tweede kwartaal betere resultaten geboekt dan een jaar eerder. De omzet ging met haast 11 procent vooruit, maar de operationele winst bleef vrijwel gelijk.
De omzet van KLM kwam uit op 3,1 miljard euro in het tweede kwartaal van dit jaar, tegen 2,8 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. De operationele winst kwam in de maanden april, mei en juni uit op 257 miljoen euro, tegen 262 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2022.
De winst is dus niet mee gestegen met de omzet. Volgens CEO Marjan Rintel van KLM had de luchtvaartmaatschappij te maken met hogere brandstof-, arbeids- en materiaalkosten en gestegen havengelden. "Dat illustreert het belang van structurele kostenbeheersing. Alleen door financieel gezond te blijven kunnen we investeren in het product voor onze klanten en in schoner, stiller en zuiniger vliegen", gaf Rintel aan in een persverklaring.
Wat betreft de omzetgroei speelde mee dat er vorig jaar in de meivakantie al grote problemen op Schiphol waren die dit jaar achterwege bleven. Daardoor kon het bedrijf veel meer vluchten laten vertrekken.
Transavia moest in Nederland in de afgelopen maanden vluchten schrappen doordat er te weinig vliegtuigen beschikbaar waren. In Frankrijk had de budgetluchtvaart last van stakingen van de luchtverkeersleiding. Maar Transavia groeit hard en daardoor vervoerde die maatschappij nog altijd meer passagiers dan het jaar ervoor. Ook bij Cityhopper had KLM last van problemen met de Embraer-vliegtuigen, wat tot geschrapte vluchten leidde.
Daarnaast waren er vorig jaar problemen op Schiphol, maar ook op de Parijse luchthavens. Die zijn nu opgelost, tot tevredenheid van topman Ben Smith van Air France-KLM. "Dit seizoen is een soort test voor de Olympische Spelen die volgend jaar in Parijs worden gehouden en waar Air France sponsor van is."
Voor heel Air France-KLM ging het om 7,8 miljard euro. Dat was 14 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl de capaciteit van de maatschappijen van het concern maar met 8 procent groeide. De vliegtuigen zaten echter ook voller en passagiers betaalden meer voor hun tickets. Dat laatste komt zowel omdat de tickets duurder zijn om de inflatie te compenseren, maar ook doordat passagiers meer geld overhebben voor een luxueuzere zitplaats.
CEO Rintel van KLM zegt hierover: "We zien dat onze klanten nog steeds graag willen reizen, ook nu daar een hoger prijskaartje aan hangt."
KLM had zelfs meer tickets kunnen verkopen als het meer vluchten had kunnen uitvoeren. Maar dat ging onder meer niet omdat onderhoud aan vliegtuigen langer duurt door problemen bij de levering van onderdelen. Daarnaast heeft KLM op verschillende afdelingen nog niet voldoende personeel.
Air France-KLM ziet bovendien nog niets van een afnemende vraag door de hoge inflatie. De boekingen lopen nog net zo hard of zelfs harder dan vorig jaar. Het concern houdt daarom vast aan de verwachtingen die het eerder al uitsprak voor heel dit jaar. En volgend jaar verwacht Air France-KLM qua capaciteit weer op het niveau van voor de coronacrisis te zitten of zelfs daarboven.
Signify ziet omzet dalen door lagere verkoop van lampen
Lampenproducent Signify heeft in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw minder inkomsten gehaald uit de verkoop van zijn lampen. De voormalige verlichtingstak van Philips, bekend van de slimme Hue-lampen, wijt dat onder meer aan de zwakke vraag van consumenten. De winst daalde daardoor ook flink en Signify past daarom de verwachting aan voor zijn prestaties dit jaar.
De totale omzet van april tot en met juni kwam uit op 1,6 miljard euro, ruim 10 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Onder de streep bleef in het tweede kwartaal een winst van 45 miljoen euro over, tegen 248 miljoen euro vorig jaar.
Signify schrijft de gedaalde winst toe aan een combinatie van minder inkomsten en hogere financiële lasten. Deels werd die daling gecompenseerd door lagere belastinguitgaven, omdat het bedrag waarover het lampenbedrijf belasting moest afdragen lager was.
"De aanhoudende economische zwakte heeft ons ertoe gebracht voorzichtig te zijn met onze vooruitzichten voor het hele jaar", legt Signify-topman Eric Rondolat uit. Het bedrijf verwacht dat de marge van de winst voor aftrek van onder meer belastingen en rentes tussen de 9,5 procent en de 10,5 procent zou uitkomen over 2023. Die bandbreedte was eerder tussen de 10,5 en 11,5 procent. De marge over het laatste kwartaal bedroeg 8,3 procent.
Bouwer Heijmans denkt dat invloed afkoelende woningmarkt beperkt blijft
Bouwconcern Heijmans is niet al te pessimistisch over zijn vooruitzichten, ondanks de afkoeling van de woningmarkt en problemen in de bouwsector. Heijmans zag zijn orderportefeuille het afgelopen jaar ook wat voller raken.
Heijmans verkocht de eerste helft van dit jaar 15 procent minder huizen dan een jaar eerder, 876 stuks. Dat zijn er wel meer dan eind vorig jaar, zonder dat de bouwer zegt hoe groot die stijging is. "Vanuit het huidige woningtekort en de demografische ontwikkelingen wordt de vraag naar woningen in de toekomst alleen maar groter", licht topman Ton Hillen daarbij toe. "Daarom heeft Heijmans vertrouwen in de toekomst."
Hoewel Heijmans in de eerste jaarhelft ongeveer een derde minder verdiende in de vastgoedsector, "hebben de sterke prestaties van Bouw & Techniek en Infra deze lagere omzet ruimschoots gecompenseerd". In de tak Bouw & Techniek deed Heijmans het goed met bijvoorbeeld renovatie-opdrachten. Bij Infra profiteerde de bouwer van "het zwaardere accent dat de Rijksoverheid legt op vervanging en renovatie van het bestaande wegennet".
De totale omzet kwam uit op 937 miljoen euro, tegenover 864 miljoen in de eerste helft van vorig jaar. Daar bleef 18 miljoen euro aan winst van over, wat wel een daling betekende ten opzichte van de 30 miljoen uit dezelfde periode vorig jaar.
Topman Hillen sprak daarnaast over een "memorabel halfjaar". Zijn bedrijf kreeg vorige maand vanwege het honderdjarig bestaan het predicaat Koninklijk. Ook kocht de bouwer in juni het Brabantse familiebedrijf Van Wanrooij. De overname ligt nu nog ter goedkeuring bij de Autoriteit Consument & Markt.